URL to adres, dzięki któremu można odnaleźć zasoby w Internecie lub w sieci lokalnej. Struktura adresu URL ma duży wpływ na jego klikalność, ponieważ wpływa na to, jak wygląda adres w wynikach wyszukiwania oraz jak jest postrzegany przez użytkowników. 

Adres URL składa się z kilku elementów: 

  • protokołu (w przypadku stron internetowych jest to http lub https – jeśli strona posiada wdrożony certyfikat SSL), 
  • opcjonalnej subdomeny (np. www, sklep, galeria),
  • domeny i ścieżki zasobu.

Dobrze zoptymalizowany adres URL jest krótki, zrozumiały i zawiera ważne słowa kluczowe, co zwiększa jego widoczność w wynikach wyszukiwania i zachęca do kliknięcia. Z kolei adresy URL zawierające znaki specjalne i diakrytyczne mogą być trudne do odczytania i budzić nieufność u użytkowników, co może zmniejszać ich klikalność. Dlatego bardzo istotna jest optymalizacja struktury adresu URL

Jak wygląd adresu URL wpływa na klikalność w linki?

Chociaż dla internauty nawigującego po stronie internetowej wygląd adresu URL nie jest priorytetowy, to może mieć on wpływ na klikalność w linki wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Adres URL prezentowany w SERP powinien być czytelny dla użytkownika i wyraźnie informować o tym, czego oczekuje po kliknięciu linku.

Z roku na rok internauci są coraz bardziej świadomi zagrożeń związanych z korzystaniem z sieci, dlatego z nieufnością podchodzą do wszelkich linków, które wyglądają podejrzanie. Dlatego też użytkownik szukający hydraulika w Warszawie z większym prawdopodobieństwem kliknie w link “https://znajdz-hydraulika/warszawa/jan-kowalski” niż w link “https://znajdz-hydraulika/warszawa/eo938ksot”. 

Linki kanonicze

Publikacje z linkiem kanonicznym

Pokaż Google, że Twój artykuł jest wartościowy.

Zamów publikacje z linkiem kanoniczym.

Jak stworzyć dobry adres URL? 

Prosty adres URL sprzyja zapamiętywaniu. Użytkownik szybciej zapamięta nazwę produktu, a być może nawet cały adres URL do niego prowadzący, jeśli nie będzie on składał się z przypadkowego ciągu liter i cyfr wygenerowanego przez szablon CMS strony. Struktura i wygląd adresu URL również wpływają na postrzeganie strony przez algorytmy wyszukiwarki Google. Możliwości pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania zależą w dużej mierze od tego, jak adres URL został zbudowany. Jeśli w adresie znajdą się frazy kluczowe dobrze dopasowane do kategorii lub produktu, umożliwia to robotom indeksującym lepsze zrozumienie treści danej podstrony. W konsekwencji taka strona zwiększa swoje szanse na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania na daną frazę.

Wykorzystaj frazy wyselekcjonowane w researchu fraz kluczowych

Aby stworzyć przyjazne adresy URL, należy przeprowadzić research fraz kluczowych (może to być research fraz podstawowy lub research fraz rozszerzony) i na jego podstawie wyselekcjonować frazy, które zostaną wykorzystane w nazwach poszczególnych podstron, czy katalogów i produktów. Najważniejsze frazy warto wykorzystać też w ścieżce zasobu, czyli tej części adresu URL, która kieruje użytkownika do konkretnej podstrony serwisu. 

Nie zapomnij o certyfikacie SSL 

Dla algorytmu Google certyfikat SSL jest jednym z setek czynników rankingowych. Dla przeciętnego użytkownika internetu jest to jeden z najważniejszych elementów, na które zwraca on uwagę przed kliknięciem w nieznany sobie link. Przyjazny adres URL to URL wzbudzający zaufanie i bezpieczny dla użytkownika – certyfikat SSL to dziś konieczność

Reguła trzech kliknięć

Przyjazny adres URL powinien być prosty do odczytania i zapamiętania. Jedną z dobrych praktyk tworzenia stron internetowych jest reguła 3 kliknięć. Oznacza to, że witryna powinna być zaprojektowana w taki sposób, aby zaczynając od strony głównej, można było dotrzeć do każdego jej elementu wykonując zaledwie trzy kliknięcia. Ta „płytka” struktura pozwala użytkownikowi szybko znaleźć potrzebne informacje lub produkty na stronie, a przy okazji prowadzi do bardzo prostego adresu URL, który jest łatwy do zrozumienia dla internautów i robotów indeksujących oraz na tyle krótkiego, aby wyświetlał się cały w wynikach wyszukiwania.

Korzystaj z separatorów w adresach URL

Jeśli w adresie występuje ciąg kilku słów, korzystaj z separatorów, które je rozdzielają, aby ich odczytanie i zrozumienie było dla użytkownika łatwiejsze. Nie korzystaj ze znaków specjalnych i polskich znaków diakrytycznych, aby uniknąć problemów z indeksowaniem i zwiększyć zaufanie internautów. Dbaj również o optymalne nazwy plików, które zawierają ważne słowa kluczowe i poprawnie określają zawartość dokumentu. 

Przedstawiona w artykule dbałość o adresy URL przynosi korzyści zarówno w zakresie SEO, jak i UX, a także zwiększa współczynnik kliknięć w wynikach wyszukiwania.