Google oferuje rozwiązanie “zero click search”, czyli odpowiedź na pytanie pojawia się bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwania, co umożliwia szybkie uzyskanie informacji bez konieczności przeglądania wielu stron internetowych. Dowiedz się więcej o zaletach i wadach takiego rozwiązania.
Wyjaśnienie najważniejszych pojęć z artykułu:
- Featured snippet to fragment z odpowiedzią wyświetlany w wynikach wyszukiwania Google na górze strony, powyżej organicznych wyników wyszukiwania.
- Direct answer to odpowiedź bezpośrednio na pytanie zadane przez użytkownika w wyszukiwarce, wyświetlana ponad wynikami wyszukiwania.
- Pozycja zero to miejsce w wynikach wyszukiwania Google, w którym wyświetlany jest featured snippet.
Ciągłe zmiany w sposobie prezentowania przez Google odpowiedzi na wyszukiwane frazy sprawiły, że na pierwszej stronie wyników wyszukiwania trudno już znaleźć tylko listę linków do 10 najlepszych stron. Dzięki właściwemu wykorzystaniu przez właścicieli stron danych strukturalnych, wyniki wyszukiwania coraz częściej zawierają atrakcyjne wizualnie elementy rozszerzone, które wyróżniają stronę na tle innych wyników i zwiększają szansę, że użytkownik kliknie w polecany link.
Oprócz wyników z elementami rozszerzonymi, Google stosuje również inną metodę wyróżniania wartościowych treści. To wyświetlanie tekstu na pozycji zero, która może zawierać bezpośrednią odpowiedź na zapytanie użytkownika (ang. Direct Answer) lub polecany fragment z odpowiedzią, czyli „featured snippet”. Wyświetlanie się na pozycji zero jest bardzo korzystne dla stron internetowych, ponieważ zwiększa widoczność i zachęca do odwiedzenia.
Różnice między Direct answer i featured snippets
Teksty prezentowane na pozycji zero mają na celu udzielenie użytkownikowi jak najszybszej i najdokładniejszej odpowiedzi na zadane pytanie. Jeśli odpowiedź jest jednoznaczna i nie podlega interpretacji, Google będzie próbować oszczędzić użytkownikowi czasu na wybieranie i klikanie w link, aby odszukać konkretną informację. Zamiast tego po prostu pokaże ją jako Direct Answer. Co ważne, taki box z odpowiedzią nie zawiera linku do żadnej strony.
Jednak większość zapytań użytkowników nie ma jednoznacznej odpowiedzi, może być podatna na interpretacje, subiektywne oceny lub dane mogą się zmieniać w czasie. Dlatego, jeśli wyszukiwarka Google zdecyduje się podać użytkownikowi szybką odpowiedź na pozycji zero, a obecnie dzieje się tak w przypadku kilkunastu procent wyszukiwań, przedstawi ją w formie featured snippet, czyli polecanego fragmentu z odpowiedzią. Ta odpowiedź może zawierać blok tekstu, listę lub tabelę z treścią wybranej przez Google strony, która według algorytmu najdokładniej odpowiada na zadane przez użytkownika pytanie. Featured snippet różni się od Direct Answer tym, że zawiera link do strony, z której pochodzi wyświetlony fragment z odpowiedzią.
Pozycja zero w SERP – czy warto?
Wyświetlanie się na pozycji zero w SERP ma swoje zalety, ale i wady. Po pierwsze, pozycja zero pomaga budować autorytet strony. Im więcej różnych treści z danej strony znajdzie się na pozycji zero, tym silniejszy sygnał dla Google, że inne informacje na tej stronie są przygotowane na wysokim, eksperckim poziomie. Kolejną zaletą jest to, że w przypadku wyświetlania się strony w polecanym fragmencie z odpowiedzią zyskuje ona w wynikach organicznych pozycję ponad konkurencją – ponad reklamami i wynikami z fragmentami rozszerzonymi. Box z featured snippet jest bardziej widoczny (na urządzeniach mobilnych może zająć praktycznie cały widoczny ekran), dlatego też strony wyświetlane w taki sposób mogą oczekiwać wyższego współczynnika klikalności (CTR) i większego ruchu niż strony na innych pozycjach.
Pozycja zero może być trudna do osiągnięcia. Aby dostarczyć odpowiedzi na pozycji zero, strona musi zawierać szczegółowe i dokładne informacje na dany temat. Konieczne jest także stosowanie danych strukturalnych, aby algorytm Google mógł wyświetlić treść strony jako featured snippet. W rezultacie, uzyskanie pozycji zero może być trudne i wymagać dużej ilości pracy.
W związku z tym, decyzja o celowaniu w pozycję zero powinna być podejmowana z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości danej strony. W niektórych przypadkach, uzyskanie pozycji zero może przynieść wymierne korzyści, takie jak wzrost autorytetu strony i wzrost ruchu. Jednak w innych sytuacjach, może to spowodować obniżenie ruchu i nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Badanie klikalności fragmentów z odpowiedzią przeprowadzone przez Ahrefs w 2017 roku wykazało, że pozycja zero generuje średni wskaźnik CTR (ang. click-through rate) w wysokości 8,6%, podczas gdy dla linków z pozycji 1 wynosi on 19,6%. Chociaż więc pozycja zero może dostarczyć użytkownikom szybką odpowiedź, to jednocześnie może zmniejszyć potencjał witryny do generowania ruchu.
Czy warto starać się o wejście na pozycję zero w wynikach wyszukiwania Google? Odpowiedź na to pytanie jest trudna, ponieważ wiele zależy od konkretnej sytuacji. Ogólnie rzecz biorąc, jeśli twoja strona jest w top 10 wyników wyszukiwania na interesujące cię frazy, warto spróbować zoptymalizować jej treść, aby walczyć o pozycję zero. Pamiętaj jednak, że Google prezentuje fragmenty z odpowiedziami najlepiej dopasowane do zapytania użytkownika, więc niekoniecznie będą to informacje z najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeśli twoja strona znajduje się już na pozycji 1 lub 2, warto rozważyć, czy przeskoczenie na pozycję zero nie spowoduje spadku CTR.
Pokaż Google, że Twój artykuł jest wartościowy.
Zamów publikacje z linkiem kanoniczym.
Jak dostać się do featured snippet?
Jeśli chcesz, aby twoja strona została wybrana do wyświetlenia w tzw. featured snippet w wynikach wyszukiwania Google, należy zadbać o odpowiednią optymalizację treści. W pierwszej kolejności warto przeprowadzić research fraz (może to być research fraz podstawowy lub research fraz rozszerzony), które są popularne wśród użytkowników i na które w wynikach wyszukiwania wyświetlane są fragmenty z odpowiedziami. Następnie, na podstawie tych informacji, przygotuj kompleksową, ale zwięzłą odpowiedź (zalecana długość to około 40-50 słów) z CTA (czyli takim zakończeniem, które zachęci użytkownika do kliknięcia w link i zgłębienia tematu). Upewnij się, że taka odpowiedź znajduje się pod nagłówkiem zoptymalizowanym pod kątem wyszukiwanej frazy. Pamiętaj też, aby zadbać o poprawne kodowanie elementu w HTML, niezależnie od tego, czy jest to akapit, tabela czy wyliczenie.
Należy jednak pamiętać, że optymalizacja treści nie gwarantuje, że Google wybierze ją do wyświetlenia w featured snippet. Wszystko zależy od wielu czynników i algorytmów używanych przez wyszukiwarkę.
Czy można zrezygnować z pozycji zero?
Google pozostawia deweloperom możliwość kontrolowania wyświetlania treści ich stron w featured snippet za pomocą specjalnych tagów: „nosnippet”, „data-nosnippet” oraz „max-snippet”. Dzięki nim można nie tylko zablokować wyświetlanie fragmentów z odpowiedziami, ale również meta opisów. Możesz dowiedzieć się więcej na stronie pomocy Google.