Nieważne, czy masz sklep internetowy, stronę firmową czy portal informacyjny – jeśli chcesz pozycjonować swoją witrynę, musisz zacząć od analizy słów kluczowych. W artykule wyjaśniamy, czym jest research fraz i dlaczego jest ważny.

Na czym polega analiza słów kluczowych?

Słowa (frazy) kluczowe to zapytania, które użytkownicy internetu wpisują w wyszukiwarkę. Analiza (research) słów kluczowych polega na przygotowaniu listy zapytań, na których warto się skupić w procesie pozycjonowania strony internetowej.

Korzystając z narzędzi do planowania słów kluczowych, specjalista wykonujący analizę sprawdza popularność fraz powiązanych z tematyką strony i na tej podstawie – biorąc jednocześnie pod uwagę ofertę, potrzeby potencjalnych użytkowników i ewentualnie inne czynniki – dokonuje doboru zapytań, które zostaną uwzględnione w strategii SEO. W efekcie powstaje lista fraz, które są popularne, a zarazem adekwatne do zawartości witryny, mają więc największy potencjał sprzedażowy.

Co warto wiedzieć o frazach kluczowych?

Wyróżnia się kilka rodzajów słów kluczowych:

  • generyczne, inaczej nazywane ogólnymi (np. „buty”, „zabawki”),
  • frazy długiego ogona (np. „damskie buty biegowe”, „piszcząca zabawka dla psa”),
  • produktowe (np. „Garmin Fenix 7s, „Sali Speed”),
  • informacyjne i problemowe (np. „jakie buty do biegania zimą”, „gdzie w góry z psem”),
  • brandowe i semi-brandowe (np. „buty Nike”, “Trixie zabawka dla psa”),
  • lokalne (np. „fizjoterapeuta Nowa Huta”, „sklep zoologiczny Kraków”),
  • osobowe (np. „Adam Nowak”, „Joanna Kowalska fizjoterapia”).

Jak widać, frazy te różnią się od siebie charakterem (niektóre z nich są mniej, inne bardziej precyzyjne), intencją użytkownika (czy chce on dowiedzieć się czegoś, dokonać zakupu, zrobić coś lub udać się gdzieś) i potencjałem sprzedażowym. W procesie analizy słów kluczowych wszystkie te czynniki są brane pod uwagę, aby ostateczna lista zawierała takie zapytania, które najskuteczniej przyciągną potencjalnych klientów.

Dlaczego research fraz to jedno z najważniejszych działań SEO?

Niezależnie od tego, jakiego rodzaju stronę posiadamy – czy jest to sklep internetowy, strona firmowa czy na przykład portal informacyjny lub blog – nie wszystkie słowa kluczowe są tak samo wartościowe. Istotne jest nie tylko to, na jak wysokich pozycjach pojawia się nasza strona w wynikach wyszukiwania i na ile fraz jest widoczna w TOP 3, TOP 10 czy TOP 50, ale też to, jakie są to frazy.

Przykładowo, jeśli mamy sklep internetowy z zabawkami dla kotów, wysokie pozycje na frazy takie jak „kolorowa zabawka” (która może dotyczyć zarówno zabawek dla kotów, jak i psów lub dzieci) czy „chrupki dla kota” (których nie mamy w ofercie) nie będą miały większego znaczenia. 

Co innego, jeśli nasz sklep będzie wysoko w wynikach wyszukiwania na zapytania „zabawka dla kota” czy „wędka dla kota”, które bezpośrednio dotyczą oferowanych przez nas produktów – a więc osoba, która wpisuje takie słowa w wyszukiwarkę, prawdopodobnie chcąc dokonać zakupu (ewentualnie zorientować się w tego rodzaju asortymencie), znajdzie u nas to, czego szuka.

Usługi SEO

Audyt SEO

Audyt i research słów kluczowych to podstawowe kroki w działaniach SEO.

Skorzystaj z naszych usług i nie działaj “na ślepo”.

Dobór odpowiednich słów kluczowych to proces, który wymaga nie tylko sprawdzenia popularności poszczególnych fraz, ale też analizy oferty i zawartości strony www, a także potencjalnych użytkowników i ich potrzeb

Warto więc zlecić go specjalistom, którzy nie będą zgadywać, jakie zapytania wpisują w wyszukiwarkę osoby, które mogą być zainteresowane naszym produktem czy usługą ani nie skupią się wyłącznie na popularności fraz, ale wykorzystując odpowiednie narzędzia oraz swoją wiedzę i doświadczenie, przygotują przemyślaną i optymalną listę słów kluczowych, które warto wykorzystać w pozycjonowaniu. W naszej ofercie znajdziesz dwa warianty analizy słów kluczowych: research fraz podstawowyresearch fraz rozszerzony.