Audyt SEO to analiza, którą zazwyczaj przygotowuje się przed rozpoczęciem działań związanych z pozycjonowaniem strony internetowej, aby sprawdzić ją pod kątem przyjazności dla wyszukiwarek czy zgodności ze standardami technicznymi. W artykule szczegółowo wyjaśniamy, czym jest audyt SEO i dlaczego warto go wykonać.
Czym jest audyt SEO?
Audyt SEO to analiza strony internetowej pod kątem:
- przyjazności dla wyszukiwarek (seofriendly),
- użyteczności (usability),
- dostępności (accessibility),
- zgodności ze standardami W3C,
- poprawności semantycznej kodu.
Roboty Google sprawdzają stronę pod wieloma względami, dlatego audyt SEO powinien zwracać uwagę na różne kwestie. Jego celem jest wykrycie wszelkich dysfunkcji w działaniu witryny i wskazanie elementów wymagających poprawy. Audyt ponadto zawiera propozycje rozwiązań, które sprawią, że strona będzie jak najlepiej dostosowana do zaleceń Google i chętnie odwiedzana przez użytkowników.
Audyt SEO powinien stanowić pierwszy krok w procesie optymalizacji strony internetowej, czyli działań, które docelowo mają przełożyć się na wzrost ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania i większą liczbę potencjalnych konwersji.
Audyt warto wykonać na samym początku podejmowania działań SEO, ale też w przypadku zmiany agencji zajmującej się pozycjonowaniem. Pozwoli to sprawdzić, które rozwiązania istotne pod kątem SEO zostały już wprowadzone i w jaki sposób to zrobiono, a także jakie czynności warto jeszcze wykonać.
Rekomendujemy przeprowadzenie audytu SEO również w sytuacji tworzenia nowej strony internetowej. Co prawda brak wtedy dostępnych danych (np. w Google Search Console), ale cel takiego audytu jest nieco inny – sprawdzenie przygotowania strony pod pozycjonowanie. Analizie poddawana jest wówczas deweloperska wersja strony, którą sprawdza się pod kątem technicznym i treściowym. Taki audyt pozwala wskazać i wyeliminować ważne błędy jeszcze przed opublikowaniem strony.
Wykonując audyt, specjaliści wykorzystują szereg narzędzi, zarówno Google (Google Search Console, Google Analytics), jak i innych, na przykład Senuto, Ahrefs, Screaming Frog, Sitebulb.
Audyt i research słów kluczowych to podstawowe kroki w działaniach SEO.
Skorzystaj z naszych usług i nie działaj “na ślepo”.
Dlaczego warto przeprowadzić audyt SEO?
Audyt SEO może różnie wyglądać, ale powinien zawierać 3 zasadnicze części:
- techniczną – informacje o przekierowaniach, kodach odpowiedzi serwera, mikroformatach i o poprawności kodu,
- analityczną – analiza widoczności, ruchu z wyszukiwarki, odwiedzalność poszczególnych podstron z wyników wyszukiwania itp.,
- contentową – informacje o nasyceniu treści słowami kluczowymi, strukturze nagłówków, meta danych strony, ocena jakości wpisów blogowych).
W przypadku audytów wykonanych przez naszą agencję na końcu umieszczona jest zhierarchizowana lista zaleceń, które rekomendujemy wdrożyć. Zalecenia są przedstawione w sposób prosty i zrozumiały, aby zleceniodawca nie miał problemu z ich jednoznaczną interpretacją i realizacją.
Pełna analiza aktualnego stanu witryny oraz lista zaleceń to główne korzyści z wykonania audytu SEO. Pozwalają one wyłapać ewentualne niedociągnięcia, zorientować się, w jakim stopniu strona potrzebuje optymalizacji, poprawić ją i zaplanować dalsze działania, które pozwolą osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.